1. Elektromobilność
  2. Napęd elektryczny

Napęd elektryczny

POZYTYWNA ENERGIA I ZERO EMISJI

Toyota jest prekursorem i światowym liderem zelektryfikowanych napędów. Pierwszy model elektryczny na baterie pojawił się już w 1997 roku.
Po ponad 25 latach prac nad rozwojem i modyfikacjami zelektryfikowanych technologii, takich jak pełne hybrydy elektryczno-benzynowe i napęd elektryczno-wodorowy, Toyota ponownie wkracza na rynek z pełnym napędem elektrycznym na baterie. Udoskonalenie systemu ładowania, zwiększenie wydajności baterii, optymalizacja osiągów i dynamiki – to główne atuty współczesnego w pełni elektrycznego samochodu Toyoty.

Poznaj napęd elektryczny Toyoty i przekonaj się, że przyszłość tworzy się na Twoich oczach.

Budowa napędu

Napęd elektryczny na baterie wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu. Można to zrobić na trzy sposoby: w publicznej stacji szybkiego ładowania oraz w domu ze zwykłego gniazdka lub za pomocą specjalnej stacji ładowania. Ponadto wyróżnia się zerową emisją spalin i maksymalnym momentem obrotowym dostępnym w każdej chwili.

0 g/km

Brak emisji szkodliwych spalin

1 000 000 km

Długa gwarancja na baterię

150 kW

Maksymalna moc ładowania

Ponad 516 km

Maksymalny zasięg na jednym ładowaniu

30 min

Minimalny czas ładowania

Poznaj najważniejsze elementy napędu elektrycznego Toyoty
na przykładzie Toyoty bZ4X

Silnik elektryczny i jednostka sterująca

Silnik zapewnia maksymalny moment obrotowy w każdej chwili, a jego aktualna wersja charakteryzuje się także wyższą mocą oraz znacznie mniejszymi rozmiarami i wagą w stosunku do swojego poprzednika. Jednostka sterująca umożliwia z kolei przepływ energii pomiędzy baterią trakcyjną a silnikami elektrycznymi oraz znacznie odciąża akumulator, który dzięki temu może być dużo lżejszy i mniejszy.

Duża bateria trakcyjna

Bateria litowo-jonowa ma pojemność 71,4 kW i gwarantuje idealny balans między zasięgiem auta a jego masą. Kiedy jest w pełni naładowana, samochód może przejechać dystans nawet ponad 516 km. Sprawny system chłodzenia zmniejsza dodatkowo degradację ogniw, podwyższając jej efektywność i niezawodność. Bateria posiada gwarancję nawet do 1 000 000 km.

Tylny silnik elektryczny

Drugi silnik elektryczny jest dostępny w wersji z napędem na wszystkie koła AWD XMODE i znajduje się na tylnej osi pojazdu. Podobnie jak główny silnik elektryczny na przedniej osi także oferuje 80 kW mocy.

Dowiedz się więcej o konstrukcji auta z napędem elektrycznym

Platforma

e-TNGA

  • Wysoka sztywność nadwozia i doskonałe właściwości jezdne
  • Optymalny rozkład mas
  • Dużo miejsca wewnątrz kabiny

Bateria zintegrowana z podwoziem

  • Bardzo nisko położony środek ciężkości
  • Zwiększona sztywność nadwozia i większe bezpieczeństwo
  • Optymalne wykorzystanie przestrzeni i więcej miejsca w kabinie

Dwa silniki elektryczne

  • Każdy silnik elektryczny w wersji AWD XMODE znajduje się na innej osi
  • Maksymalizacja rozstawu osi na poziomie Toyoty Highlander
  • 1000 mm odległości między rzędami siedzeń

Technologie

Napęd AWD XMODE

  • Napęd elektryczny na wszystkie koła
  • Dwa silniki elektryczne, każdy po 80 kW
  • Terenowe tryby jazdy zwiększające stabilność na każdym rodzaju nawierzchni

Dach solarny

  • Duża moc 225 W daje do 1800 km dodatkowego zasięgu w ciągu roku
  • Przy wyłączonym zapłonie ładuje baterię trakcyjną
  • Przy włączonym zapłonie zasila urządzenia pokładowe

Modele elektryczne

Toyota posiada w ofercie trzy w pełni elektryczne modele na baterie, a są nimi: innowacyjny SUV Toyota bZ4X z napędem na 4 koła, a także furgon PROACE Electric z dwoma rodzajami baterii do wyboru oraz kompaktowy van PROACE CITY Electric.

Toyota bZ4X

  • 516 km
    Zasięg
  • 0 g/km
    Emisja CO2
  • 136 KM
    Maksymalna moc

Toyota
PROACE Electric

  • 330 km
    Zasięg
  • 0 g/km
    Emisja CO2
  • 136 KM
    Maksymalna moc

Toyota
PROACE CITY Electric

  • 260 km
    Zasięg
  • 0 g/km
    Emisja CO2
  • 136 KM
    Maksymalna moc

Elektryfikacja

Wizja bezemisyjnej przyszłości, ogłoszona przez Toyotę w 1996 roku, staje się faktem. Do świetnie już znanych zelektryfikowanych napędów marki, czyli pełnych hybryd elektryczno-benzynowych, hybryd typu plug-in oraz napędu elektryczno-wodorowego, dołącza pełny napęd elektryczny na baterie w nowej odsłonie. Cztery niezawodne napędy bazujące na tej samej technologii to kolejny etap zmierzający do pełnej elektryfikacji całej gamy modeli Toyoty.

1992/1993

Stworzenie dywizji samochodów elektrycznych w Toyota Motor Corporation. Sprzedaż pierwszych 42 sztuk małego w pełni elektrycznego vana Toyoty TownAce EV. Debiut elektrycznej wersji sedana Crown Majesta EV.

1995

Premiera elektrycznego modelu RAV4 EV z baterią o pojemności 27 kWh pozwalającą przejechać 153 km na jednym ładowaniu. Podobnie jak bZ4X auto miało pompę ciepła, co znacząco zmniejszało zużycie energii przez układ klimatyzacji.

2002

Toyota wspólnie z GM opracowuje system indukcyjnego ładowania baterii z zewnątrz, dzięki czemu ładowanie od 0 do 100% trwa nieco ponad 6 godzin. Łączna sprzedaż modelu RAV4 EV w Japonii i Kalifornii wyniosła 1000 sztuk.

2022

W Europie Toyota oferuje 3 modele z udoskonalonym napędem elektrycznym na baterie, a są nimi: Toyota bZ4X z napędem AWD XMODE oraz systemem chłodzenia i dogrzewania baterii oraz Toyota PROACE Electric i PROACE CITY Electric.

2030

Toyota zamierza wprowadzić 30 modeli bezemisyjnych na całym świecie.

2035

Toyota planuje sprzedawać wyłącznie samochody bezemisyjne: elektryczne na baterie oraz elektryczne na wodór z ujemną emisją, czyli oczyszczające powietrze.

  • Silnik
    elektryczny
    Silnik
    benzynowy
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    planetarna
  • Bateria
    trakcyjna
    Zbiornik
    na paliwo

NAPĘD HYBRYDOWY

Napęd wykorzystujący połączenie silnika spalinowego i elektrycznego samodzielnie ładuje baterie podczas jazdy, hamowania i postoju z możliwością bezemisyjnej jazdy w trybie całkowicie elektrycznym.

  • Silnik
    elektryczny
    Silnik
    benzynowy
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    planetarna
    Ładowanie zewnętrzne
    z gniazdka
  • Bateria
    trakcyjna
    Zbiornik
    na paliwo

NAPĘD HYBRYDOWY TYPU PLUG-IN

Samoładujący się napęd elektryczno-benzynowy z możliwością doładowania baterii z gniazdka w celu zwiększenia zasięgu bezemisyjnej jazdy w trybie całkowicie elektrycznym.

  • Silnik
    elektryczny
    Zbiornik
    na wodór
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    jednostopniowa
  • Bateria
    trakcyjna
    Ogniwa
    paliwowe

napęd Elektryczny na wodór

Napęd oparty na technologii hybrydowej, w którym ogniwa paliwowe wytwarzają energię elektryczną z połączenia wodoru i tlenu, a jedynym produktem ubocznym tego procesu jest woda.

  • Silnik
    elektryczny
  • Jednostka sterująca z inwerterem i konwerterem
    Przekładnia
    jednostopniowa
    Ładowanie zewnętrzne
    z gniazdka
  • Bateria
    trakcyjna

napęd elektryczny na baterie

Napęd stuprocentowo elektryczny, który wymaga ładowania z zewnętrznego źródła prądu.